Slik imponerer du på digitalt jobbintervju

Hvordan skal vi egentlig gjøre inntrykk på arbeidsgiver når jobbintervjuet er på video? Benjamin øvde med venner på NHH.

ØVELSE GJØR INTERVJUMESTER: Benjamin Leif Gjesdal øvde med venner på NHH før de skulle i jobbintervju. De ga hverandre tydelige tilbakemeldinger på hva som fungerte og ikke.
FOTO: Michael Solbakken

I desember 2020 ble Benjamin Leif Gjesdal ferdig med en master i siviløkonomi ved Norges Handelshøyskole (NHH) i Bergen. Da studiet nærmet seg slutten, begynte jakten på hans første jobb som ferdig utdannet. Men i 2020 og 2021 er spillereglene, som kjent, noe annerledes. Det føltes rart å søke jobb i en så ustabil verden, medgir Benjamin.

– Markedet var langt nede og det var ikke så mange stillinger der ute, men mye konkurranse, forteller han.

Og så var det disse videointervjuene, da. Når ingen skal møte andre enn sine nærmeste, er det en dårlig idé å samle folk i møterom for å gjøre intervjuer. Dermed tyr mange til formatet vi nokså ufrivillig er blitt godt kjent med det siste året: Videomøter!

Tydelige tilbakemeldinger

4. januar begynte Benjamin som «junior associate» hos EY i Bjørvika i Oslo. Før han begynte, var han gjennom tre intervjurunder. Alle på video.

– Ulempene er hovedsakelig det mellommenneskelige. Du klarer ikke å få samme kontakt som når du sitter overfor noen. Vi kommuniserer mye i kroppsspråk, og gjennom video er det ikke like enkelt å få frem det en vil få frem, sier Benjamin.

Men han var godt forberedt. Sammen med en vennegjeng på NHH, øvde han seg på det litt uvanlige intervjuformatet.

– Hvis noen skulle ha en intervjurunde i nærmeste fremtid, meldte vi hverandre: «Hei, har du lyst til å hjelpe meg i tjue-tretti minutter?».

«Intervjueren» tok ansvaret for å forberede noen spørsmål, men de var også flinke til å stille hverandre oppfølgingsspørsmål og finne noen uventede vrier for å sette den andre litt fast. Litt grilling, rett og slett.

– Vi lærte mye, og ble vesentlig bedre til å formulere oss, mener Benjamin.

Lurer du på om du er på rett hylle? Vi har coaching og karrieresjekk.

KONSTRUKTIVE TILBAKEMELDINGER: Thanesh Tharmarajah var en av kompisene Benjamin øvde på videointervjuer med. De var tydelige i tilbakemeldingene til hverandre. FOTO: PRIVAT

Tilbakemeldingene var ærlige og konstruktive.

– Vi holdt ikke tilbake på noe, og var gode på konstruktive tilbakemeldinger. Hvis noen gjorde noe som var ikke helt på plass, ga vi beskjed om at dette må du gjøre noe med.

Ble tydeligere

Benjamin gir et eksempel.

– En kompis fiklet mye med pennen og brukte mange fyllord. Da var jeg tydelig på det i etterkant: Ikke fikle med noe, og tenk gjennom det du har lyst til å si.

Selv synes Benjamin at han fikk mange viktige råd, som hjalp ham i jobbsøkerprosessen.

– Jeg fikk tilbakemeldinger på hvordan jeg formulerte svarene mine. Et spørsmål var «ta oss gjennom CV-en din, fortell om deg selv». Da har du en viss tanke om hva du vil si, men sånn som jeg presenterte det, ble det langt og uinteressant for den som intervjuer, innrømmer Benjamin.

Han kuttet kraftig i svaret sitt, og tror selv det var et svært viktig punkt da han ble intervjuet til jobben i EY.

– Jeg fikk frem budskapet på en god og konsis måte. EY så meg raskt for den jeg er, og jeg fikk frem personligheten min.

Benjamins tips til videointervjuet

• Fokuser på den du snakker med. Virkelig ha fokus, og prøv å forestille deg at du er til stede på kontoret.
  • Få øyekontakt. Det bygger relasjon mellom deg og intervjuer.
  • Øv mye! Få innspill fra ulike folk, og be dem om ikke å holde tilbake. Nordmenn er litt beskjedne, men det er viktig å vite hva manglene er og hva man kan forbedre.
  • Be den som intervjuer deg komme med vanskelige spørsmål som virkelig kan sette deg fast. Spørsmål du ikke forventer.
  • Kle deg som om du skal på et ordentlig intervju, for det er jo det!

En fordel

Fagsjef for rekruttering i DNB, Guri Larsen, opplever ikke at videointervjuet byr på ekstra utfordringer.

– Tvert imot er det mange positive sider ved det! Vi kan håndtere flere kandidater fordi vi slipper all logistikken med å hente folk til kontoret, booke møterom osv. Alle er dessuten mer fleksible på hjemmekontor. Det er enklere å finne tidspunkter som passer.

FORDELER MED VIDEO: Fagsjef for rekruttering i DNB, Guri Larsen, synes det er mange fordeler med videointervjuer. FOTO: DNB

Videoformatet er ikke fremmed for de som jobber fast med rekruttering, men har kanskje bydd på litt mer overgang for andre. Ansettende ledere som ikke gjør intervjuer så ofte, syntes det var vanskelig i begynnelsen, fordi de brukte en del av intervjuet til å sjekke ut kjemi. Men kjemi er et fyord i rekrutteringsfaglig sammenheng. Det åpner opp for at man fokuserer på andre ting enn hvorvidt kandidaten har rett kompetanse eller ikke, påpeker hun.

Nervøsitet eller feil par sko kan spille inn, men det bør det ikke. Oppsummert har man lagt for stor vekt på kjemi i rekrutteringsprosesser. Det som er viktig er om du kan og vil gjøre jobben.

Men man skal jo passe inn. Er ikke kjemi viktig, da?

– Det er viktig senere, men ikke i første fase. Og spørsmålet er: Hva er kjemi? Vi skal ha en mangfoldig arbeidsstyrke. Når du søker kjemi, ser du etter noen som ligner deg selv. Da jobber du mot prinsippet om større mangfold, sier Guri Larsen.

Samme fart som før

Hun mener det er fullt mulig å likevel finne ut om noen passer inn på arbeidsplassen gjennom videoruten.

– For begge parter handler det om å trives og føle seg hjemme, ha god dialog og være på bølgelengde. Det finner du også ut gjennom de digitale intervjuene, sier hun.

Pandemien har ikke satt stopper for ansettelser i DNB.Vi har like mye å gjøre, og har mange kolleger som både er rekruttert og har startet under pandemien. Jeg har kolleger i mitt team som jeg ikke tatt i hånden ennå. Vi får ikke etablert relasjonene på samme måte som normalt, men har likevel mange møter og samhandler godt, forsikrer fagsjef for rekruttering, Guri Larsen.

– Det blir spennende den dagen de får komme inn i Bjørvika og spise maten i kantina, avslutter hun.

Rekrutteringssjefens tips til videointervjuet

• Sørg for at du sitter uforstyrret og med en bakgrunn som ikke er for prangende.
  • Ha god nettilkobling, så ikke lyd og bilde faller ut.
  • Oppfør deg som du ville gjort i vanlig intervju. Kle deg som du ville gjort, vær profesjonell.
  • Ta gjerne et glass vann så du kan fukte stemmebåndet hvis du blir tørr i halsen.
  • Forbered deg som vanlig: Les godt gjennom annonsen på nytt, reflekter over hvordan du kan passe inn på arbeidsplassen, kompetansen din og hva du kan bringe inn av nye ting.
  • Vær konkret: fortell hvordan du normalt håndterer problemstillinger som må løses i jobben. Gi eksempler, det betyr mye mer enn at man bruker adjektiver og floskler om deg selv. Ikke si at du er strukturert, si heller hva som gjør deg strukturert.