Finansbransjen jakter på teknologer

Tech-folk står høyt i kurs i finansbransjen. – De er ikke lette å få tak i. Det er ansattes arbeidsmarked, sier leder for digitale løsninger i SpareBank 1 Forsikring, Merete Bratland.

TECH I FINANS: Abilasha Ayyanar er løsningsarkitekt og Christer Johnsrud jobber som designer i SpareBank 1 Forsikring. Sistnevnte hadde aldri trodd han skulle ha en karriere i finans da han tok utdanningen sin.

Da Christer Johnsrud (30) var nyutdannet, regnet han med at han skulle jobbe innen film, reklame eller i en annen kreativ bransje. Pensjon og forsikring var overhodet ikke på radaren til den grafiske designeren.

– Du blir ikke presentert for alle mulighetene på studiet, du må lete litt selv. Men det ligger veldig i kortene at utdannelsen leder mer i retning reklamebransjen, sier Christer.

Finansforbundet er fagforeningen for deg som jobber i finans og teknologi. Les hva vi kan gjøre for deg her.

En spennende stillingsannonse fikk ham likevel til å velge en annen retning, og nå befinner han seg altså her – i lokalene til SpareBank 1 Forsikring.

– Stillingsannonsen beskrev mange arbeidsmetoder og -oppgaver jeg ønsket å jobbe med, og flere ting jeg anså som viktige i et arbeidsforhold. I tillegg virket det som en veldig fin gjeng og et overraskende stort og fint designmiljø. Da var jeg solgt.

Christer er storfornøyd med å ha havnet i finans. Han savner heller ikke en «mer kreativ» arbeidsplass.

– Det er absolutt kreativt her!

KREATIVT: Designer Christer Johnsrud stortrives i SpareBank 1 Forsikring.

Tillit og ansvar

SpareBank 1 Forsikring innbefatter også pensjon, og de ansatte er tett på brukerne. At de er et lite selskap – som likevel tilhører en stor bankallianse – er et godt argument for at teknologer bør finne det både utfordrende og utviklende å jobbe her, mener Merete Bratland.

– De som bruker løsningene og vi som lager de, er så tett koblet. At vi er i kontakt med kundene, gjør oss bedre i stand til å lage løsninger som er gode å bruke, sier hun.

Vi jobber smidig, og løsningene blir raskt tatt i bruk. Før jobbet vi i mange år før nye løsninger ble lansert, men det er en gammeldags måte å jobbe på.

JAKTER FLINKE FOLK: Leder for digitale løsninger i SpareBank 1 Forsikring, Merete Bratland, bygger opp en solid “inhouse”-avdeling for utviklere. Hun jakter stadig på gode folk.

Som lederen for digital utvikling i SpareBank 1 Forsikring, vet hun at det er vanskelig å få tak i nok teknologer, og at de benytter seg av en god del midlertidige konsulenter for å fylle alle rollene.Vi ønsker å oppbemanne, men når vi søker utviklere er det vanskelig å finne kvalifiserte kandidater.

Hvorfor viktig å ha denne kompetansen inhouse?

– Egne ansatte representerer mer stabilitet. I tillegg har de tilhørighet og eierskap til det vi skal levere.

Merete understreker likevel at hun ønsker seg en god miks av fast ansatte og innleide konsulenter.

– Konsulenter tilfører oss verdi. De er leveranseorienterte, tar med ferdigheter og kompetanse fra andre steder de har vært, og tilhører et sterkt fagmiljø. Vi har derfor ingen plan om å ha hundre prosent dekning med egne ansatte.

Men for de som ønsker seg fast jobb i finans, lokker Merete med en liten og tett organisasjon, lite byråkrati og mye delegert tillit og ansvar.

– Jeg tror det er motiverende, også for unge mennesker!

Merete Bratland

Aldri kjedelig

En av de som har latt seg lokke, er Abilasha Ayyanar, som jobber som løsningsarkitekt i SpareBank 1 Forsikring. Hun har en ingeniørgrad i informatikk fra India, og kom fra jobb i konsulentselskapet Evry.

– Jeg var ute etter en utviklingsjobb da jeg så denne stillingen. Det var spennende fordi det var et nytt domene jeg ikke har jobbet med før. Jeg ønsket meg nye utfordringer i en ny sektor, og visste at læringskurven ville bli bratt, sier Abilasha.

Spesielt fagområdet, pensjon, var noe hun måtte lære seg.

– Pensjon var noe jeg skulle tenke på når jeg blir femti, sier hun og ler.

BRATT LÆRINGSKURVE: Abilasha Ayyanar var på jakt etter jobb i en sektor hun ikke kjente så godt fra før. Valget falt på finans og SpareBank 1 Forsikring.

Selv om hun nå vet mer om pensjon enn hun hadde planer om, handler jobben hennes aller mest om å lage gode digitale løsninger.

– Data er alfa omega for alle næringer, og i finanssektoren er det haugevis av data. Det er gøy å vise frem mulighetene for bruk, og tilrettelegge for analyse, rapportering og god styringsinformasjon, synes Abilasha.

Hun føler virkelig at hun har fått en stilling som gir henne rom for utvikling.

– Jeg begynte som arkitekt for allerede utviklede løsninger. Nå har jeg ansvar for å utvikle nye løsninger. Det gir masse variasjon. Problemstillingen er aldri den samme.

Det er aldri kjedelig her!

Abilasha Ayyanar

Kjent merkevare

At SpareBank 1 er en kjent merkevare, var også medvirkende til at Abilasha søkte jobb nettopp her.

– Det lett å snakke med folk om jobben, for alle kjenner til disse store merkevarene. Det er gøy å si og lett å få en diskusjon om, sier hun.

Også Merete mener at merkevaren gir ekstra fordeler.

– Vi er jo en del av en stor bankallianse, og er Norges nest største finanshus, med 7500 ansatte. I det ligger det en god del utviklingsmuligheter! I tillegg er bransjen i kontinuerlig utvikling. Det i seg selv byr på gode muligheter.

– Hvordan skal finansbransjen generelt og dere spesielt gjøre dere lekre for nyutdannede, som kanskje er på vei inn i en mer «kreativ bransje»?

– Vi må formidle at vi ikke er et stort, byråkratisk selskap. Vi ønsker at du kommer inn og sier hva du synes er viktig. Vi hører på deg. Vårt pre, sammenlignet med større, mer tungdrevne selskaper, er at du virkelig er med på å påvirke hvordan butikken drives. Både mot kunder og i våre interne avdelinger. Vi har stor beslutningsfrihet rundt hvilken teknologi vi bruker, og folk hos oss får stor frihet i arbeidsprosessen frem mot løsningen, sier Merete Bratland.

Gjør en forskjell

Christer Johnsrud har etter hvert fått tre års erfaring i finanssektoren. Han nøler ikke med å anbefale det til andre designere.Det kan virke litt skummelt, det syntes i hvert fall jeg helt i starten. Finans, forsikring bank og pensjon er ikke noe jeg kan så mye om. Men i bunn og grunn er vi et IT-selskap som lager løsninger, med produkter som treffer veldig mange mennesker, forklarer han.

– Her kan man påvirke et stort antall mennesker og gjøre en forskjell. Det er veldig positivt, legger Christer til.

Merete Bratland er enig.For dette selskapet, SpareBank 1 Forsikring, utgjør vi som driver med digital utvikling det ene beinet. Det andre beinet er selve produktet. Uten IT vil alt stoppe. Alle er avhengige av å bruke IT-løsninger, sier lederen for digital utvikling i SpareBank 1 Forsikring.

– Hos oss gjør din innsats en forskjell!

SpareBank 1 Forsikring

• SpareBank 1 Forsikring er et datterselskap av SpareBank 1 Gruppen, og eies av de ulike SpareBank 1-bankene i alliansen samt LO.
  • Sammen med SpareBank 1 Utvikling, som er alliansebankenes selskap for utvikling av forretningsplattformer og felles forvaltnings- og utviklingstjenester, består fintech-miljøet av 300 fast ansatte utviklere, arkitekter, designere, testere m.fl.
  • SpareBank 1 Forsikring leverer produkter innen pensjon til både privatpersoner og bedriftsmarkedet.
  • Selskapet har 140 ansatte og lik fordeling mellom kvinner og menn helt opp til toppledergruppen.
  • Kvinner tjener 98 prosent av menns lønn, ellers i næringen er det 83 prosent.

Nysgjerrig på hva Finansforbundet kan gjøre for deg? Les mer om våre medlemsfordeler her.