Ferie betyr ekstra finanser til folket

I juni skinner solen på kontoen din – og forhåpentligvis også på deg. Merethe Berggaard forteller deg det du trenger å vite om feriepenger.

FINANSIERER FERIE: Maren Johnsen (t.v) tar med familien på fem til Mallorca for feriepengene. Kollega Siri Røhr-Staff gleder seg også til juni, når folk flest får utbetalt feriepengene.

I juni skinner solen på kontoen din – og forhåpentligvis også på deg. Feriepenger gir litt ekstra spillerom for mange.

– Vi går all-inn med charter til Mallorca, full pakke, sier en smilende og snart ferierende Maren Johnsen. Med en familie på fem er det nok av stress i hverdagene. Feriepenger for henne handler om tid sammen.

– Det er så flott å få muligheten til å dra på litt mer når familien har slitt og stått på hele året. Det føles som en belønning, selv om det er vi selv som har spart dem opp, sier hun.

Når blir feriepengene utbetalt?

Mot slutten av mai smeller det i søkemotorene. Det er særlig fem ting folk lurer på om feriepenger: Når får man feriepengene? Hvordan beregnes de? Hvor mye får jeg? Hva er prosentsatsen for feriepengene? Og, er det skatt på feriepenger?

Jeg skal innrømme at jeg aldri har satt meg ned for å regne. Jeg bare vet at pengene strømmer inn i juni.

Ian Luck

Vi starter med det viktigste: Når kommer feriepengene?

– Ifølge ferieloven skal arbeidstaker få feriepengene utbetalt siste vanlige lønningsdag før ferien, og senest en uke før man tar ferie, forklarer Finansforbundets feriepengeekspert, Merethe Berggaard.

Tall som teller

– Jeg skal innrømme at jeg aldri har satt meg ned for å regne. Jeg bare vet at pengene strømmer inn i juni, sier en blid Ian Luck mens han reparerer en sykkel i Barcode i Oslo.

Det er nesten så man kan høre vinden hviske mellom de høye bygningene i finansdistriktet: De store pengene er på vei. I 2016 ble det utbetalt 135 milliarder kroner i feriepenger.

Av din totale årslønn, før skatt, er det to tall som bestemmer hvor mye du får utbetalt i feriepenger: 10,2 prosent eller 12 prosent. Men hva er hva?

– Har du lovbestemt krav på fire uker ferie og en dag, vil feriepengene utgjøre 10,2 prosent av lønnen din. Men er du organisert i en fagforening, og er omfattet av vår tariffavtale eller en annen avtale som gir rett til fem uker ferie, vil feriepengene utgjøre 12 prosent av lønnen, sier Merethe.

EKSPERTEN: – Er du organisert i en fagforening, og er omfattet av vår tariffavtale eller en annen avtale som gir rett til fem uker ferie, vil feriepengene utgjøre 12 prosent av lønnen, sier advokatfullmektig i Finansforbundet, Merethe Berggaard.

– Og hvor mye får man utbetalt?

– Feriepengene beregnes ut fra din totale lønn i opptjeningsåret – altså fjoråret. Grunnlønn, overtid, lønn på reise og ulempetillegg, alt skal med. Også bonus, andel av omsetning og provisjon skal være med i beregningen. Reiseutgifter, diett, losji og feriepenger som er utbetalt i opptjeningsåret, skal ikke være med, forklarer eksperten.

Nyansatt og feriepenger

Ian, som opprinnelig er fra England, har jobbet i USA, Tsjekkia, Albania og Sveits, i tillegg Norge.

– Kun her i Norge har jeg fått feriepenger, så det er særegent. Men jeg skal innrømme: Som innvandrer var det utfordrende å forstå konseptet «feriepenger», og hvorfor du ikke alltid får utbetalt feriepenger ditt første jobbår, sier han.

UNIK ORDNING: Ian Luck er fra England. Han har bodd og jobbet i flere land og synes feriepenger er en positiv og særegen ordning i Norge.

Finansforbundets ekspert forklarer:

– En arbeidstaker som ikke var ansatt året før, vil ha rett til ferie, men da uten feriepenger fra nåværende arbeidsgiver. Hvis vedkommende var ansatt hos en annen arbeidsgiver året før, vil vedkommende som hovedregel ha fått utbetalt feriepenger for året før på siste vanlige lønningsdag før fratreden.

Les også:

Hva skjer med feriepenger dersom du var i foreldrepermisjon i fjor?

Kollektiv sparing

For Maren og familien på fem kribler det etter å ta i bruk feriepengene på Mallorca. Men hva hvis staten ikke hadde «tvunget» oss til å spare feriepenger? Hadde hun da klart å spare?

– Da hadde vi nok brukt opp pengene på noe annet, innrømmer hun.

Ian er enig. Kollektiv sparing er positivt.

– Det kan være utfordrende det første arbeidsåret, men etter det er ekstra penger alltid gøy!

Og når feriepengene er både beregnet og bestemt, må man da skatte av dem?

– Feriepenger er skattepliktig inntekt for mottaker, men det blir ikke trukket skatt når de utbetales, forklarer Merethe i Finansforbundet.

Da gjenstår det å ønske en fin ferie med årets feriepenger. Bare husk å smøre deg med solkrem før du logger deg inn i banken.