I møte med medlemmer

  1. Heidi har jobbet i banken i 40 år, og er den med lengst ansennitet. Hun får plutselig høre at det skal implementeres et nytt IT-verktøy, noe som vil føre til endrede arbeidsoppgaver hos enkelte medarbeidere. Hun synes det er merkelig at hun ikke har blitt involvert i denne prosessen, da hun godt kan tenke seg nye oppgaver. Thomas er ung og nyansatt, han har allerede blitt involvert i prosessen, og er en av dem som vil få nye oppgaver knyttet til det nye IT-verktøyet. Heidi tar dette opp med sin leder, men får ikke noe godt svar på hvorfor alle ikke involveres i prosessen. Heidi velger å kontakte tillitsvalgt for å høre hvordan hun skal gå frem. Kort tid etter møtes Heidi og tillitsvalgt Karoline. Heidi forklarer situasjonen med nytt IT-verktøy, Thomas som har fått nye spennende oppgaver og leder som ikke lytter. Karoline reagerer med en gang på at Heidi ikke har blitt forespurt nye oppgaver når det er noe hun selv ønsker. Karoline er rask med å fortelle at dette er noe Heidi ikke skal finne seg i, og Karoline lover å gjøre noe med saken, og sørge for at Heidi også involveres og får spennende oppgaver knyttet til nytt IT-verktøy.  

    • Heidi er veldig fornøyd etter denne samtalen, men har Karoline handlet riktig som tillitsvalgt? Gjør en prioritering av svarene nedenfor etter hva du synes Karoline bør gjøre annerledes.

    • Kartlegge situasjonen. Karoline trekker raske konklusjoner og ser saken kun fra Heidi sitt perspektiv. Karoline bør utforske saken ytterligere og sjekke med leder om Heidi er blitt vurdert. Kan det være en grunn til at Heidi ikke bør jobbe med det nye IT-verktøyet?
    • Karoline kan ikke love Heidi nye arbeidsoppgaver, dette er leders handlingsrom. Hun må likevel realitetsorientere Heidi ved å informere om at det er leder som har ansvar for å vurdere hvem som er best egnet til å få arbeidsoppgavene.
    • Her er det ingenting Karoline må gjøre annerledes. Det er viktig at den tillitsvalgte støtter den ansatte i alle saker, uansett.