Fra kafékontor til milliardbedrift
Det begynte med kontortreff på internettkafé på Grünerløkka én gang i uken for Espen Skorstad. I dag har selskapet han var med å starte, cut-e, over 30 kontorer spredt over hele verden.
– Jeg tror drøye 30 millioner mennesker er innom systemene våre årlig. Tallet vokser kraftig for hvert år, så hver gang jeg oppgir et tall, så bommer jeg.
Espen Skorstad er CCO for Europa i selskapet cut-e, som han startet sammen med tidligere kollega Rudi Myrvang tidlig på 2000-tallet. Selskapet leverer teknologiske løsninger som brukes i ansettelser og utvikling av personell. I fjor ble selskapet solgt til det amerikanske forsikringsselskapet Aon, for rundt én milliard kroner.
Det hele startet litt spedere. På Grünerløkkas da eneste nettkafé tidlig på 2000-tallet.
Ønsket ikke å jobbe som klinisk psykolog
Det var litt tilfeldig at Espen valgte å studere psykologi. For hans del kunne det like gjerne blitt jus, filosofi eller litteraturvitenskap. Men så hadde han en kjæreste som også studerte psykologi, som hjalp litt på motivasjonen.
– På studiet var jeg begeistret for kognitiv psykologi, beslutningspsykologi og nevropsykologi. Tiden utenfor lesesalen ble brukt på nattklubber, hjemme med pensum i idéhistorie, som jeg leste parallelt eller på fjellet. Det ble også en hel del reising. Jeg rakk blant annet å sykle meg gjennom deler av Afrika og gi navn til et fjell i Himalaya. Jeg skulle skrive en trekking- og klatreguide sammen med en annen, men vi manglet kart over det ene området vi oppholdt oss i. Jeg innså at det ene fjellet ikke hadde noe navn og fant på et selv – og det gikk gjennom.
Underveis i studiet skjønte Espen at han ikke ønsket å jobbe som klinisk psykolog. Han var usikker på så vel eget talent som nytteverdien av psykoterapi, og skjønte at han måtte bruke faget på en annen måte.
– Forskning var aktuelt, spesielt innen nevrovitenskap; naturvitenskapelig disiplin med fokus på nervesystemet. Jeg hadde imidlertid hovedpraksis i Sør-Afrika i tilknytning til et bistandsprosjekt. Her fikk jeg sansen for organisasjonspsykologi, og jeg skrev hovedoppgave innenfor dette området.
Espen Skorstad (47)
- Fra Trondheim, bosatt i Oslo
- Gift med Monica og far til Filippa, Sophia og Nova
- Spesialist i arbeids- og organisasjonspsykologi
- Jobbet som konsulent og organisasjonspsykolog siden 1999
- Grunnlegger sammen med Rudi Myrvang av det nordiske selskapet og arbeider for tiden som CCO for cut-e Europa
- Tidligere redaktør av Scandinavian Journal of Organisational Psychology
- Gitt ut boken «Rett person på rett plass» (Gyldendal, 2015)
- Har undervist ved Universitetet i Oslo og Handelshøyskolen BI
– Navnet skjemmer ingen
Etter studiet har Espen stort sett arbeidet i skjæringsfeltet psykologi og teknologi – hvordan psykologiske metoder kan brukes til å heve kvaliteten og effektiviteten på ansettelser og lederutvikling. Han var innom rådgivingsselskapet SHL, som drev med arbeidspsykologiske tester, men da kollega Rudi Myrvang sluttet i selskapet og spurte Espen om han ville være med å starte noe selv, var svaret ja.
– Vi tok kontakt med noen tidligere kolleger (Andreas Lohff, Achim Preuss, David Barrett) i Tyskland, og vi ønsket alle å arbeide videre sammen under en ny paraply, som ble hetende cut-e. Totalt var vi fem grunnleggere, med et litt teit navn og temmelig stygg logo, men navnet skjemmer ingen: På grunn av teknologi og en sterk faglig forankring, gikk det fort fremover.
Litt teit navn og temmelig stygg logo, men navnet skjemmer ingen.
Espen Skorstad
Det morsomte jeg har vært med på
I starten arbeidet Espen ut fra en leilighet på 34 kvm. på Grünerløkka, mens kollega Rudi satt hjemme på St. Hanshaugen. Én dag i uka møttes de på Grünerløkkas eneste nettkafé for å diskutere veien videre.
– Å være gründer på begynnelsen av 2000-tallet i Oslo var i første rekke veldig gøy. Det var ingen snakk om ”start-ups”, ei heller snakk om ekstern finansiering. Nå skal enhver investor med respekt for seg selv ha en ”start-up” i porteføljen sin, og det er langt vanligere i dag at oppstartsselskaper jobber sammen og støtter hverandre. Den gang hadde gründere verken skjegg eller høner i bakgården.
Cut-e har hatt en spennende reise siden oppstarten. Etter noen år ble det ordentlige kontorer i Oslo sentrum, flere og større kunder, og en mulighet til å etablere seg utenlands. Det ble kontorer i Sverige, Danmark og Emiratene, og kunder som jobbet i Midtøsten og Asia. I 2016 ble cut-e slått sammen med det tyske firmaet fra oppstartsfasen og et britisk selskap, og ble med det et internasjonalt konsern med 250 ansatte. Kundene var alt fra Nike og Credit Suisse til Emirates.
– Det å etablere og jobbe i cut-e er utvilsomt noe av det morsomste jeg har vært med på. Jeg har vært ekstremt privilegert – og er det fortsatt – over de kollegene jeg får lov til å jobbe med.
Cut-e
- Cut-e Norge AS ble startet i 2004, og består av erfarne organisasjonspsykologer
- Firmaet ble startet av Rudi Myrvang og Espen Skorstad, som har lang erfaring fra tilsvarende virksomhet
- Cut-e er verdensledende innen utvikling og levering av nettbaserte tester spørreskjemaer til bruk ved rekruttering, seleksjon og utvikling av medariebdere og ledere
- Cut-e kartlegger over 30 millioner mennesker hvert år, i over 70 land og på 40 språk
- Cut-e tilbyr et bredt spekter kvalitetssikrede og innovative tester og kartleggingsverktøy
- Cut-e sine konsulenter har organisasjonspsykologisk spisskompetanse, og leverer tjenester innenfor flere HR-felt
Teknologiselskap med psykologisk forskning og metode
Etter fusjonen i 2016 økte interessen for cut-e verden over. De ble kontaktet av flere budgivere som ønsket å kjøpe selskapet, men få av dem skjønte forretningsmodellen. Da det amerikanske forsikringsselskapet Aon kom på banen, som blant annet er Manchester United sin hovedsponsor, var det full klaff.
– Valget falt på Aon av flere årsaker. De var allerede profesjonelle innenfor fagområdet til cut-e, og de skjønte hva vi drev med. De var i stand til å se verdien av både teknologien, folkene og fagmetodikken vår. I tillegg hadde vi vår virksomhet hovedsakelig i Europa, Midtøsten og Asia, mens devar store i USA, så det var en god match.
I starten så Espen på cut-e som et konsulentforetak, bestående av psykologer som jobber med personlighetstesting og lignende. Det har endret seg.
– Da selskapet ble solgt i 2017, skjønte jeg at vi egentlig var et teknologiselskap som brukte psykologisk forskning og metode i å avdekke hva som kjennetegner dyktige medarbeidere. I praksis så samler vi inn data om mennesker som vi så strukturerer og selger videre.
Selve transaksjonen var en ekstremt intens periode, som varte i nærmere to år.
– Det var deilig å endelig komme ut på den andre siden – med et giftemål med Aon. Men perioden var også såpass slitsom at jeg helst ville ligge på ryggen i gresset og se skyene passere. Det ble det fint liten tid til, fordi integrasjonen av selskapet inn i Aon har vært noe vi har tatt på største alvor. Å få to selskapskulturer til å fungere godt sammen, er ikke noe en bør ta lett på.
Selv har jeg tenkt å fortsette som før, det vil si å jobbe sammen med bra folk, drikke mer vin enn det som sunt er, henge med familien og lytte til techno.
Espen Skorstad
Sikrer likebehandling og bidrar til mangfold
I dag har cut-e 30-40 kontorer rundt omkring i verden. På verdensbasis jobber de med mange store virksomheter, inkludert Amazon, Facebook, JPMorgan Chase, Nike og Manchester United. I Norge har de over 400 kunder, inkludert brorparten av de store børsnoterte selskapene. De ansetter fortsatt hovedsakelig yngre mennesker, som er gode innen psykologi og teknologi.
I dag har Espen ansvaret for den europeiske virksomheten, som i praksis innebærer to tredeler av omsetningen deres – fordelt på 10 ulike land. Det er stor variasjon i metodikken til cut-e, og mange av de mest moderne løsningene deres er skreddersydd til enkeltkunder.
– I høst lanserer vi for eksempel en videointervjuløsning, der kunstig intelligens bidrar i skåringen av kandidatenes responser. Ved å fusjonere vitenskapelig forankret psykologisk kunnskap med moderne teknologi, bidrar vi til mer effektive ansettelsesprosesser og bedre ansettelsesbeslutninger.
– Hva tenker du om en arbeidsgiver som bare støtter seg til generelle jobbintervju?
– Jeg tenker at det kan fungere godt, men at det kan bli enda bedre – og litt mindre tidkrevende – å bruke moderne metodikk. Vår metodikk sikrer likebehandling av kandidater, bidrar til mangfold, øker sjansen for at arbeidsgiver får tak i den beste og at arbeidsgiver sparer ressurser. Dersom våre metoder hadde blitt benyttet i alle lederansettelser, ville vi sett en betydelige større kvinneandel.
Espen forsikrer om at cut-e fortsatt finnes om ti år, men trolig under navnet Aon Assessment Solutions – slik det ser ut nå. Han trekker frem stordata, digitale fotavtrykk og kunstig intelligens som viktige stikkord de kommende årene.
– Selv har jeg tenkt å fortsette som før, det vil si å jobbe sammen med bra folk, drikke mer vin enn det som sunt er, henge med familien og lytte til techno.