Slik får du en skarpere hjerne

Hjerneforsker og stjerneforfatter Kaja Nordengen vil at vi skal ta hjernen på alvor. For selv den mest tallkyndige finanshjernen har godt av hjernetrening. Her gir hun oss fem tips for å skjerpe vårt viktigste verktøy.

– Før trodde man at hjernen bare var formbar hos barn, men nå vet vi at hjernen er formbar hele livet, sier Kaja Nordengen entusiastisk. For hjernen er kanskje noe av det mest dyrebare vi har. Allikevel er det få som vet hvordan man tar vare på den. Dette vil hjerneforsker og stjerneforfatter Kaja Nordengen gjøre noe med.

Med sakprosabøkene ‘Hjernen er stjernen’‘Hjernetrening’ og ‘Hjernedagboka: hold hodet i form hele året’, som alle har nådd toppen av bestselgerlistene, har hun blitt en av Norges fremste formidlere av den grå materiens mysterier.

Tren på det du er dårligst på

Selv kaller hun hjernen for kroppens CEO, og som en enhver CEO er det viktig at hjernen alltid tilpasser seg nye utfordringer og lærer.

– Jo mer vi bruker hjernen, jo mer robust blir den. Hvordan du bruker hjernen din gjennom livet, vil påvirke hvor motstandsdyktig den er mot sykdom, også demens, forteller Kaja.

Hun forteller videre at hjernen er spesifikk, og at den blir god på det vi bruker den til. Finansfolk og teknologer har en hjerne som er spesielt god på tall og komplekse problemstillinger, og verre på det som ikke er en del av deres yrkesbeskrivelse. Hvis du ønsker deg en hjerne som er flink på flere ting, finner du noen gode treningstips lenger nede i artikkelen.

Trenger du og hjernen din en utfordring. Sjekk ut våre coaching og karrieresjekker!

Hjernen er nemlig en lærings-ekspert, og i tillegg til at hjernetrening er sunt, så vil den faktisk gjøre deg bedre på det du trener på. Øvelse gjør mester!

– Vi har mest å vinne på å trene på det vi er dårligst til. Ved å trene på noe spesifikt, som motorikk eller språk, så vil man i tillegg til helseeffekten med en mer robust hjerne også kunne utnytte de nye språkferdighetene i hverdagen.

Tips for en skarpere hjerne

Hvis man skal komme i god form, hjelper det ikke å kun trene. Slik er det med hjernen og. Her er Kaja Nordengens fem tips for en skarpere hjerne:

1. Legg til rette for god søvn

2. Tren fysisk

3. Spis sunt

4. Fjern stressfaktorer

5. Tren hjernen

Hva skjer når man trener hjernen?

Effekten av hjernetrening kan sees med det blotte øye, eller den blotte MR-maskin, om du vil. Hver gang vi lærer oss noe nytt dannes det nye kontaktpunkter mellom nerveceller i hjernen. Jo mer du bruker de små grå, og jo mer variert du bruker de, jo mer forgreinet blir nervecellene.

– Dette skjer faktisk i så utstrakt grad at det blir målbart tykkere hjernebark.

Om du derimot du lar hjernen sitte på den metaforiske sofaen hele dagen, forsvinner de hardt tilegnede nervecellekontaktene. Du har kanskje sett håndskriften sakte forvitre til kråkeskrift etter mange år bak tastaturet?

For å holde hjernen ved like kan du like godt komme deg opp av den faktiske sofaen, fordi opptrening av fysiske ferdigheter er også hjernetrening.

– Når fotballspiller Jan Åge Fjørtoft har trent opp venstrebeinet, eller nevrokirurgene har eksepsjonelle fingerferdigheter med like mye bruk av høyre og venstre hånd, så er det også takket være godt trente hjerner.

Hva trenger finanshjernen?

Akkurat som at man ikke blir sterk i leggen av å trene biceps, er også hjernetrening er spesifikk. Så når finansfolk tilbringer store deler av dagen med hjernen nedsunket i tallenes verden, er ikke vanskelig sudoku den treningen som hjernen deres trenger mest. For de som er logisk anlagt kan en kreativ utfordring by på mest læringspotensiale. Ender maleriet ditt opp med å se mer ut som en hund enn en løve, kan du se på det som et godt tegn for hjernen – du har masse mestringsfølelsen å se fram til, hvis du fortsetter å øve.

– Hos de aller fleste vil man derfor ha områder man har brukt mye og variert og områder der man har utfordret seg selv lite. Det viktigste er derfor å generelt søke utfordringer og søke vekk fra minste motstands vei.

Hvordan trener du hjernen, Kaja?

– Min aller beste hjernetrening er nok å jobbe som hjerneforsker og lege. Jeg er heldig som får lov til å utvikle meg og stadig lære nye ting i jobben min, og det er også godt for hjernehelsen. Jeg utfordrer også hjernen, for eksempel ved å parkere på det som er (for meg) vanskelige steder.