Motivasjon er like varig som en dusj

– Motivasjon er ferskvare. Det er en tilstand som går over. Den må kontinuerlig fornyes, og for å fornye motivasjon må du ha disiplin.

Espen-Simonsen
Espen Simonsens personlige erfaringer og kompetanse på mennesker og deres reaksjoner i farlige, kritiske og utfordrende livssituasjoner er etterspurt, og gjør han til en ettertraktet kurs- og foredragsholder.

Det spiller ingen rolle om du er en nyutklekket finansrådgiver eller en legendarisk skiskytter, som er dobbelt så gammel. Eller 30 år og enkemann. Du må fylle på drivstoff for å tåle, for å mestre, for å prestere.

Bare spør Espen Simonsen.

Først flyt – så motstand

Vi kjenner til det, alle sammen. Vi krummer nakken, dette skal vi klare, her skal det stås på, her skal dagen utfordres, planene følges, ting ordne seg. Vi satser beinhardt på hoppkanten, har flyten, men så, så kommer motstanden, alle de uforutsette hindringene som får trua til å krympe seg. Hvor ble det av drivkraften?

Simonsens mange navn

Så var det denne Simonsen, da. Han har mange titler: Eventyrer. Formidler. Kommunikator. Programleder. Forfatter. Kursholder. You name it. Og altså enkemann da han fylte 30. Dette kommer vi tilbake til.

Poenget er at Espen bestemte seg for å komme videre i livet og senere har visst å fornye den drivkraften som har blitt som et mantra: Evnen til å fornye seg. Både i det private og det profesjonelle.

Disiplin i nødens stund

– La oss først bli enige om at motivasjon ikke er lagervare. Du må skape den selv, og du må fornye den når behovet melder seg. Og det finnes verktøy å bruke i fornyelsens stund. Ett av dem er disiplin. Evnen til å motivere seg på nytt og på nytt. Evnen til å lage planer, å justere nye planer, og ikke minst vite at du aldri skal gifte deg med planen. Mange er ikke klar over at de forveksler planen med målet. Det svekker dessverre evnen til å mestre når det virkelig gjelder, sier Espen Simonsen.

Espen Simonsen

• Programleder, forfatter, instruktør, coach og kurs- og foredragsholder
  • Ansvarlig for sikkerhet, ruteplanlegging og oppgaver i ulike TV-programmer
  • 12 års erfaring fra Forsvaret
  • Mange års erfaring fra salg, ledelse, teamarbeid og motivasjon i det private næringslivet
  • Forfatter av bøkene «Sammen til verdens ende» og «Etter verdens ende»

Espen Simonsen

Starter med å akseptere

Spørsmålet er: Hva får oss til å mestre?

Ifølge Espen Simonsen er aksept helt sentralt. Du må akseptere den situasjonen du er i akkurat nå, enten det er en tøff privat situasjon eller en uvanlig stor utfordring på jobb. Velger du den motsatte løsningen – at ting ordner seg – skjer ingenting.

Men – selv om du aksepterer situasjonen, er det ikke gitt at du har trua. Du må tro at ting er mulig. Også det som kan se ut som umulige ting. Du må tro at det kan gå, til og med gå bra. Er du på jobb, er det en styrke å dele sine utfordringer med kolleger. Er det noe privat, kan du kontakte en venn, ikke gå alene, men ty til noe eller noen utenfor deg selv.

En drivkraft som trekker

– La oss tenke oss at du har akseptert og forstått, og vet hva som kreves for å nå dit du vil. Jeg tror ikke dette er nok. Du må ha et hvorfor, et motiv som trekker deg mot målet. En drivkraft utenfor deg selv. Da jeg kollapset og ble en skygge av meg selv etter å ha blitt enkemann for 10 år siden, var jeg sårbar og svak. Jeg klarte ikke å ta grep, og resultatet var en flodbølge av private nederlag, spøkelsene som kalles konkurs, inkassogjeld og tvangssalg. Plutselig forsto jeg at mamma var drivkraften min. Jeg hadde plassert henne på sidelinjen, og det ble viktig å se henne i øynene igjen. Først da ble det mulig å etablere gode vaner, som sakte, men sikkert bidro til å få meg opp av grøfta, forklarer Espen.

Espen Simonsen har holdt utallige foredrag og kurs for fagmiljøer, næringslivsledere og politikere – samt motivasjonsforedrag for folk flest.

Et høyst uvanlig bakteppe

Han er et eksempel på at livet egentlig ikke handler om hva som skjer med deg, men hvordan du velger å forholde deg til det som skjer. Han har skrevet to bestselgende bøker som handler mest om kjærlighet, men også om hva som får mennesket til å tåle, mestre og prestere.

Han er programleder for TV2’s Øya, har erfaring fra Forsvarets aller spisseste avdelinger og har vært ansvarlig for sikkerhet og ruteplanlegging i flere store TV-produksjoner. Sist, men ikke minst har han holdt utallige foredrag og kurs for fagmiljøer, næringslivsledere og politikere – samt motivasjonsforedrag for folk flest. Alene eller sammen med samboer Bianca.

Motivasjon

• Du må skape den selv, og fornye den når behovet melder seg
  • Disiplin er et av de viktigste verktøyene for å fornye seg
  • Gift deg aldri med planen. Det svekker evnen til å mestre
  • Du må først akseptere situasjonen, og så tro at ting er mulig
  • Du må ha et hvorfor, en drivkraft som pusher deg fremover
  • Du må ha et hvordan – en bevisst måte å møte utfordringer på

Prøv å se det store i det lille

– Folk er folk. For meg er det liten forskjell på strategien på å motivere seg til å prestere, eller komme tilbake etter en personlig krise. Du må akseptere, ha trua, ha et hvorfor og et hvordan. Et hvordan handler om å etablere nye måter å møte utfordringer på. Ikke så revolusjonerende at du gir opp neste dag, tvert imot, vi snakker om det lille bevisste du gjør hver dag. Metoden som kalles skippertak, er dømt til undergang enten vi snakker om utfordringer i en kultur som preges av høye prestasjoner eller din daglige private don’t. Kunsten er å være sitt eget forbilde når du skal håndtere store og små utfordringer privat og profesjonelt. Menneskenes innsats er tross alt alle organisasjoners viktigste ressurs.

Kunsten å gjøre en forskjell

Mennesket er en fenomenal mekanisme. Både enkel og komplisert. Godt da, at det finnes folk som usminket deler sine perspektiver og refleksjoner på en jordnær og lettfattelig måte.

Espen Simonsen mener motivasjon er like varig som en dusj, og leverer foredrag som inspirerer deg til økt ansvarlighet og bedre samarbeid med dine nærmeste. Alle har en personlig handlekraft, evnen til selvtenning når vi utfordres. Du også. Du har det som skal til for å gjøre en forskjell, ifølge Espen Simonsen.

Så lenge du reiser deg en gang mer enn du faller.