Slik mestrer du jobbintervjuet

Her er ekspertene sine beste tips.

Slik mestrer du et jobbintervju
TIPS TIL JOBBINTERVJUET: Er du spent før du skal på jobbintervju? Her får du ekspertene sine beste tips.

De aller fleste av oss har et snev av nervøsitet og spenning før et jobbintervju. Men hvorfor er dette med jobbintervju en ubehagelig greie, sånn egentlig? Og hvordan mestrer man det?

– Har man søkt på en jobb, er det jo for de aller fleste noe de ønsker å få. Da er det mye som står på spill. Din prestasjon i intervjuet vil avgjøre om du går videre i prosessen eller ikke, forteller Mette Marstrander, COO i rekrutteringsbyrået Hammer & Hanborg.

Her deler hun og Ole I. Iversen, førsteamanuensisII i organisasjonspsykologi og ledelse,sine beste tips til hvordan du mestrer jobbintervjuet. Ole er en av Norges fremste eksperter innen rekruttering og seleksjon, og har forsket, utgitt lærebøker og undervist i rekruttering og intervjuteknikk i nærmere 20 år.

Slik forbereder du deg best mulig

Før jobbintervjuet bør du ifølge Ole aller først lese stillingsannonsen godt, og forberede deg på å gi konkrete eksempler på jobbsituasjoner du har mestret godt.

– Studer også hjemmesidene til virksomheten og sett deg inn i virksomhetens verdigrunnlag, sier han.

I tillegg bør du lese gjennom søknaden og CV-en du har sendt, og gjerne skrive ned noen spørsmål om rollen eller selskapet som ikke er opplagt.

– Tenk på gode eksempel som underbygger en beskrivelse av deg selv, tipser Mette i Hammer & Hanborg.

Selv om du har sendt inn søknad og CV med mye informasjon om deg selv, er det ikke gitt at intervjueren husker alt som står der om deg. Får du spørsmål i intervjuet om å presentere deg selv, er dette Mette sine beste tips:

– Si gjerne noe om deg som privatperson, hvor du er fra og hva som er status nå. Deretter kan du snakke om karriereløpet ditt. Du trenger ikke å gå gjennom alle punktene på CV-en, men si noe om de store linjene, og litt om valgene du har tatt rundt studier og eventuelt jobbskifter. Sørg for å snakke mest om det som er relevant for stillingen du søker.

Er du nyutdannet, er det naturlig å starte med å fortelle om studiene.

– Planlegg hva du skal si om deg selv. Husk også å fortelle hvem du er, og ikke bare hva du er, sier Ole.

EKSPERT PÅ JOBBINTERVJU: Mette Marstrander er COO i rekrutteringsbyrået Hammer & Hanborg. (FOTO: Hammer & Hanborg)

Typiske spørsmål på et jobbintervju

På et jobbintervju vil du alltid få mange spørsmål. Noen kan du forberede deg på, mens andre må du ta litt på sparket. Her er Ole og Mette sin liste over typiske spørsmål du kan få:

• Kan du fortelle litt om deg selv og trekke frem det som er relevant for denne jobben?
  • Hva er dine styrker?
  • Hva er dine svakheter?
  • Hvilken rolle tar du i et team?
  • Hvorfor har du søkt denne stillingen hos oss?
  • Hva er du mest stolt av å ha fått til?
  • Kan du fortelle om en konflikt du har vært involvert i?
  • Hva drives du av?
  • Hvordan ønsker du å bli ledet?
  • Hvilke forventninger har du til lønn?

På slike typer spørsmål bør du svare konkret og tydelig, og svare på det du blir spurt om. Mange snakker seg ofte litt bort, særlig når de blir nervøse. Du bør også stille noen spørsmål selv.

– Er du interessert, så blir du interessant. Men er det noe duikkebør gjøre, så er det å snakke nedlatende om tidligere arbeidsplasser og sjefer eller lyve, forteller Mette.

– Unngå også å snakke for fort og ikke vær for detaljert. Vær konkret, tipser Ole.

Slik holder du deg rolig

Det er helt innafor å være nervøs på jobbintervju, men det er kjedelig om nervøsiteten tar over for mye og ødelegger for deg. Er du veldig nervøs, synes Mette det er bedre å si dette tidlig. Alle har vært på et jobbintervju og kjent på dette en eller annen gang.

– Hvis du sier det innledningsvis, bør intervjueren ta hensyn til dette og forsøke å hjelpe deg. Pust rolig, og prøv å tenke at du også skal se om denne stillingen er interessant for deg. Dette gjør ofte at du blir litt mindre nervøs og heller genuint interessert, sier hun.

Du kan også snakke med en god venn/partner før intervjuet, og kanskje kan de «intervjue» deg på forhånd? Et annet tips er å øve deg foran speilet.

Visste du at Finansforbundet samarbeider med profesjonelle coacher der du kan øve deg på jobbintervju? Som medlem får du coaching eller karriereutvikling til rabattert pris. Her kan du lese mer og her kan du få flere tips til CV, søknad og intervju.

Artikkelen forsetter under bildet.

REKRUTTERINGSEKSPERT: Ole I. Iversen er en av Norges fremste eksperter innen rekruttering og seleksjon, og har forsket, utgitt lærebøker og undervist i rekruttering og intervjuteknikk i nærmere 20 år. (FOTO: BI Norwegian Business School)

Under intervjuet bør du også tenke over kroppsspråket ditt. Ifølge Mette sies det at 70 prosent av det vi kommuniserer er gjennom kroppsspråk. Sier du at du er veldig utadvendt og livlig, og dette ikke gjenspeiles i atferden din, vil det være lite troverdig.

– Prøv å være deg selv. Du skal ikke spille en rolle. Blir du ansatt, er det på grunnlag av hvem du er og kompetansen din. Hvis du viser en annen enn den du egentlig er, er det ikke sikkert rollen er riktig for deg, forteller Mette.

– Mitt beste tips er å se på den som intervjuer deg, og er det flere intervjuere, så bør du søke øyekontakt med alle, sier Ole.

Tiden etter jobbintervjuet

Etter jobbintervjuet bør du orientere deg om hvordan prosessen skal gå videre, og spørre om når du kan forvente deg å høre noe. Tar det for lang tid, er det lov å ta kontakt via mail eller ringe for å høre om hva som skjer videre, og om de har gjort et utvalg.

– Dersom du ikke er med videre, kan du gjerne spørre om tilbakemeldinger og eventuelt om råd om hvordan du kan stille sterkere en annen gang. Vær hyggelig i tonen, for du vet aldri når det dukker opp en ny mulighet for deg i virksomheten, forteller Mette i Hammer & Hanborg.

Førsteintervjuet dreier seg ofte mest om faglige ting, men skulle du være så heldig å komme til andregangsintervju, er det ofte mer fokus på personlige egenskaper, gjerne kombinert med en personlighetstest. Hva er viktig å tenke på da?

– I stillingsannonsen er det gjerne listet opp noen personlige egenskaper. Les deg opp på disse, og forsøk å tenke gjennom situasjoner du har vært i som kan belyse disse egenskapene hos deg selv, tipser Ole.