Seks tips til smidig småprat

Hater du småprat ved kaffemaskinen? Du er ikke alene! Her er tipsene som får praten på gli.

Hver dag går rundt tre milliarder mennesker på jobb her i verden. Av dem går 2,9 omveier for å unngå småprat – eller small talk – med kolleger.

Strategiene varierer: Opptatt med mobilen, gå ekstra fort, se ned i gulvet, late som du ser ut av vinduet mens kaffemaskinen gjør seg ferdig. Eller: «Jeg må visst nå bussen hjem. Du skal også dit og vi kan gå sammen? Nå kom jeg på at jeg må innom Narvesen for å plukke opp Se&Hør til gamle tante Turid. Du skjønner hun er så glad i kongefamilien…»

Er det ikke rart hvordan vi går over land og strand for å unngå småsnakk? Hvorfor er det så ubehagelig? Og hvorfor er det egentlig viktig å ta den praten likevel?

I et intervju med New York Times sier karriereveileder Jamie Terran at småprat mellom kolleger skaper en relasjon. Og at denne relasjonen igjen skaper tillit.

– Relasjoner er det som får deg til å overse andres småfeil, eller gi dem en forlenget deadline. Enten det er rett eller galt, vil det å skape relasjoner med kolleger være det som til slutt kan gi deg en forfremmelse, sier Jamie.

Her er seks tips som kanskje tar bort noe av den sosiale angsten.

Du er mer populær enn du kanskje tror

En årsak til at enkelte ikke liker småprat, kan handle om selvtillit. En studie publisert i tidsskriftet Psychological Science, viser at vi mennesker har en tendens til å systematisk undervurdere hvor mye andre setter pris på vårt selskap. Er det ikke rart?

Folk husker ikke hva du sier. De husker hva du får dem til å føle.

Ellie Hearne

Poenget er at du er mer likandes enn du kanskje tror. Så legg bort den selvdømmene sleggen du går rundt med. Grunnlegger av kommunikasjonsbyrået Pencil or Ink, Ellie Hearne, har en fin setning du kan lene deg på:

– Folk husker ikke hva du sier. De husker hva du får dem til å føle.

Planlegg litt, så kommer du langt

Har du generelt litt angst i sosiale sammenhenger, kan vi trøste deg med at du er helt normal. Et triks er å planlegge samtaler slik at du er forberedt.

– Om du vil dele personlig informasjon om deg selv, er helt opp til deg, men velg gjerne et emne du bryr deg genuint om. Det er alltid en god strategi, sier hun.

– Det kan være jobbrelaterte temaer, en artikkel du har sett eller en bok du har lest.

Kanskje du har opplevd noe snodig i det siste. En mann på hest, kledd i ridderkostyme? Perfekt samtaleemne!

Bare husk å still spørsmål til den du snakker med, slik at du ikke ender opp med å leve ut narsissisten vi alle har i oss.

Bryt et kjedelig mønster

– Hvordan går det?

– Jo, bra. Takk. Og du?

– Bare bra. Takk.

Kjedelig samtale? Definitivt!

Bryt opp den kjedelige samtalen med å by litt på deg selv. Ref. forrige punkt om å planlegge. Dra samtalen videre ved å ta en avstikker ned en av dine interesse-stier. For eksempel:

– Det går bra, takk. Jeg har akkurat lest en spennende bok om konspirasjonsteorier. Du har kanskje hørt om den?

Eller:

– Det går bra. Spesielt nå som vi har begynt å brygge vårt eget øl her på jobben. Har du prøvd det?

Frykt ikke, det er snart over

Det gode med small talk, er at det ikke varer lenge. Du er tross alt på jobb og har en god grunn til å måtte gå tilbake til dine arbeidsoppgaver.

The Office tar smalltalk på kornet.

Her er noen eksempler på en vei ut av samtalen:

– Oi, nå kom jeg på at jeg må svare på en mail.

– Kult, kanskje du kan sende meg det tipset på Slack? Takk! Vi snakkes!

– Så interessant! Kan ikke du fortelle meg mer over lunsj?

Du har lov å være stille

Alle har dårlige dager i ny og ne. Dager der hjernen ligger igjen i sofaen hjemme, mens resten av kroppen prøver å knote ut noe på datamaskinen. Da er det helt OK å holde lav kurs.

Ta på deg hodetelefonene. De signaliserer at du er opptatt og utilgjengelig.

En liten advarsel:

Med disse tipsene i behold, gjenstår det et lite notabene. Der er nemlig ett sted der small talk-reglene endrer karakter: På fellestoaletter. Møter du en kollega der, holder du boken om konspirasjonsteorier for deg selv. Derimot kan du lette på stemningen ved vasken (ikke når du er inne på toalettet) med en liten fun-fact.

For eksempel denne, som handler om hvordan du best bør tørke hendene etter vask, uten å overdrive papirbruken.