Sparing gir selvtillit

Spareappen Spiff skal bryte ned tabuer rundt penger. Sparing gir ikke bare penger i banken, men og selvstendighet, selvtillit, trygghet og motivasjon.

Spareappen Spiff
Carl-Nicolai Wessmann er gründer av spareappen Spiff.

Gjennom sosial sparing, vil utviklerne av spareappen Spiff bryte ned tabuer rundt penger. Sparing gir ikke bare penger i banken, men og selvstendighet, selvtillit, trygghet og motivasjon som en bonus.

Uten en krone i markedsbudsjett har spareappen Spiff rukket å få 15.000 nordmenn til å begynne å spare. Med til sammen 40 millioner sparte kroner er det blitt en av landets mest populære økonomiapper.

– Spiff er et resultat av et brennende engasjement for å hjelpe unge mennesker å spare og investere i det som betyr noe for hver enkelt, sier gründer og daglig leder, Carl-Nicolai Wessmann.

Sosialt sparebluss

Ifølge en undersøkelse utført av Opinion for Verdipapirfondenes forening (VFF), er folk mer og mer opptatt av sparing, og flere sparer mer. De fleste i undersøkelsen oppgir at de sparer mellom 1000 og 2000 kroner hver måned, mens de som sparer over 5000 kroner i måneden har økte fra 6 prosent i 2017 til 11 prosent i 2018.

Mens andelen som benytter seg av BSU har gått ned, har unge i aldersgruppen 18-29 år hatt størst økning i sparing i aksjefond i løpet av 2017. Hele 26 prosent opplyser at de har penger plassert i aksjefond i 2017.

Carl-Nicolai Wessmann

Ifølge utviklerne av Spiff, sparer mennesker som sparer sammen med andre, både mer og oftere. I appen er det fokus på at sparing skal være enkelt, sosialt og morsomt.

– Spareappen fungerer som en vennlig assistent, som skreddersyr varsler og motivasjon underveis i sparingen, slik at du lettere når dine mål. Sparer du sammen med venner, kan dere for eksempel heie på hverandre og følge hverandres fremdrift. På den måten kommer alle fortere i mål, forklarer Carl-Nicolai.

Nylig ble funksjonen «Boost» lansert.

– Med den kan du også sende og motta penger fra mennesker utenfor Spiff. Perfekt for å gi en bursdagsgave eller gi noen en dytt bak, slik at de kommer i gang med sparingen sin, legger han til.

Banker som er bakpå

Ideen til Spiff fikk Carl-Nicolai og Steve Mellbye-Stølen etter få år i bransjen. De ble overrasket over hvor få som gadd lage gode brukeropplevelser på unges premisser.

– Bank og finans har vært en altfor beskyttet bransje som har kunnet gjøre som den vil og derfor ikke har hengt med i den digitale utvikling. Bankene i Norge ligger enda lenger bak enn for eksempel utviklingen som foregår i Kina, Storbritannia og Silicon Valley. Det ønsket vi å gjøre noe med, forteller Carl-Nicolai.

Tilsammen har de to gründerne 17 års erfaring fra Schibsted, Harvard, DNB og Handelsbanken. Med på laget har de fått Hallgeir Kvalsheim og Lene Drange fra «Luksusfellen», som begge har svart belte i sparing. Sammen jobber de for at også flere skal kunne knuse murstein med sparepengene sine.

BRYTE NED TABUER: Ved å spare sammen, åpner man opp for samtaler om økonomi. Målet er at unge blir mer komfortabel og opplever mer kontroll over egen økonomi. Teamet i Spiff er glade for å ha fått så mange med på «sparedugnaden».

– Sosial sparing bidrar til å bryte ned tabuer om det å snakke om penger. Å spare sammen med venner kan være med på å åpne opp for samtaler om økonomi. Det ufarliggjør det å snakke om hva man tjener eller hva man kan gjøre for å spare mer, uten å bli sett på som verken «fattig» eller «Onkel Skrue», sier gründeren.

Umiddelbar belønning

Spesielt kjøpepress er med på å hindre unge mennesker i å spare og nå sparemålene sine. Det er kanskje ikke så rart, for presset kommer fra alle kanter og i alle kanaler. «Droppespare» har blitt en populær sparemetode, som går ut på å la være å falle for hverdagslige fristelser, som kaffelatten man «fortjener», spontankjøpte t-skjorter fra billigkjeder og ikke planlagte svippturer innom matbutikken. Det er utrolig hvor fort man kan spare en tusenlapp ved å bare la være.

– For oss er det viktig å kunne bidra til at flere unge får gode og sunne sparevaner, og opplever det å spare som mer engasjerende, sier Carl-Nicolai.

En annen norsk app-aktør som hjelper unge med penger, er BillKill. For på den andre siden av den umiddelbare belønningen, står forbruksgjelden og gnir seg i hendene. Med taglinen «play your way to financial zen», ønsker utviklerne «å gjøre det enkelt og morsomt for unge mennesker å ta kontroll over sin egen privatøkonomi.»

Å spare penger er utelukkende positivt. Det gir en god følelse og kan gi deg muligheten til å muliggjøre det du drømmer om.

Carl-Nicolai Wessmann

Bill Kills misjon er å lære unge voksne om privatøkonomi på en morsom måte, på et språk som de forstår. På den måten kan de ta bedre valg rundt egen økonomi. Med full støtte fra Innovasjon Norge og SkatteFUNN, kjemper Bill Kill de unges sak gjennom lek og gamification av finans.

Norgesrekord

At folk lar seg engasjere av sparing kom særlig til syne da Spiff satte norgesrekord i antall folkeinvestorer. På seks dager kom det inn over 3 millioner. Nå har selskapet over 400 eiere som er gira på å sette sosial sparing på verdenskartet.

– Det var en fantastisk opplevelse. Vi er så glade for at folk tror på Spiff og vil bli med oss på denne spennende reisen. Å spare penger er utelukkende positivt. Det gir en god følelse og kan gi deg muligheten til å muliggjøre det du drømmer om – uansett hva det måtte være, sier Carl-Nicolai Wessmann.