Sommer og jobb i San Francisco

Mens folk nyter ferien, har Nicolai Osmundsen sommerjobb i San Francisco. Drømmen er å bli der for alltid.

Nicolai Osmundsen har har sommerjobb i utlandet. Han tilbringer ti uker i San Francisco.
SOMMERJOBB I UTLANDET: I byen med den røde broen bor og jobber Nicolai Osmundsen denne sommeren. San Francisco er kjent for sitt innovative miljø og sine mange suksessrike startups.

– Jeg tror det er bra å være utenlands og oppleve litt. Få en annerledes bakgrunn som skiller seg litt ut, sier Nicolai Osmundsen (27).

I dag tidlig syklet han til jobb i sin nye hjemby for sommeren – San Francisco. Til sin nye jobb i start-up selskapet When Labs.

– Så langt er det kjempebra. Det gjelder bare å bli vant til amerikanernes small talk, sier sommeremigranten.

I godt selskap

Nicolai går Gründerskolen hvor han nå jobber og studerer i San Francisco i ti uker. Gründerskolen er et studieprogram kombinert med jobb, der målet er at studentene skal få nettverk og erfaring i innoverende miljøer verden over. Denne sommeren har Gründerskolen stasjonert 100 studenter i Boston, Houston, Toronto og San Francisco.

Nicolai Osmundsen

Twitter, Uber, Pinterest Dropbox, Spotify og AirBnb har alle sin start i San Francisco. I dag huser byen intet mindre enn 4000 oppstartsselskaper.

Parallelt med sommerjobb, har Nicolai også selv en plan om å starte selskap: En markedsplass for håndverkere. Ideen fikk han da kjæresten viste ham mengder av kunst på Instagram, og han oppdaget at det ikke fantes en effektiv måte å selge det på.

– Jeg er interessert i å lære hvordan det er å drive et lite selskap ved siden av fulltidsjobb.

Ideen skal formes og foredles over de ni ukene han tilbringer i USA.

Kunstig intelligens

I sommerjobben ved When Labs har Nicolai fått seg en ny kollega: Gustaf. Med sin kunstige intelligens – Gustaf er nemlig en selvlærende robot – assisterer han mellomledere i hotellnæringen med å få timelistene til å gå opp. For i USA er det, i motsetning til den flate organisasjonsstrukturen her hjemme, hierarkisk oppbygging av både arbeidslivet og timelistene.

– Det betyr veldig mye endringer i timelistene, til hodebry for mellomlederne, sier Nicolai. Hans oppgave er å bidra med innsikt i markedsføring av Gustaf og When Labs.

GRÜNDERBYEN: San Francisco huser over 4000 oppstartsselskaper. Nicolai Osmundsen planlegger selv å ha med seg et nystartet selskap i bagasjen hjem.

I tillegg til sin nye kunstige kollega, har Nicolai fått fire nye kolleger og 35 medstudenter. Et nettverk som han ikke vet nytten av ennå, men som kan komme til å være gull verdt i fremtiden.

Viktig med utenlandserfaring

Revisjonsselskapet EY baserer hele sin visjon på tanken om et globalt nettverk. Når de ser etter medarbeidere, ser de etter kandidater med et globalt tankesett.

– Den teknologiske utviklingen visker ut grenser og knytter oss tettere sammen. Å ha evnen til å utnytte dette på en god måte, kommer med erfaring, og dette tar vi innover oss i rekrutteringene vi gjør, sier Bjørn Vidhovde, som er Nordic Talent Leader i EY. Av de nyansatte ved EYs Oslo-kontor som starter i august i år, har 20% fullført graden sin i utlandet.

– For oss som legger avgjørende vekt på mangfold og en inkluderende kultur, så er denne type erfaringer og kompetanse helt nødvendig

Bjørn Vidhovde, Nordic Talent Leader i EY

– Veldig mange arbeider med kollegaer fra andre land, på internasjonale kunder, og de deltar på reiser og møter i utlandet. I tillegg arbeider mange også med utenlandske kolleger i Norge. Dette bygger kulturell forståelse og respekt for forskjellige bakgrunner, sier Bjørn.

Han mener utenlandsopphold er med på å bygge CV og erfaring, nettverk og evne til å jobbe interkulturelt.

– For oss som legger avgjørende vekt på mangfold og en inkluderende kultur, er denne type erfaringer og kompetanse helt nødvendig

Vind i seilene

Mellom studier ved Berkeley og jobben i When Labs, utforsker Nicolai byens mange åskammer, og dem er det mange av – hele 50 innenfor bygrensen. San Francisco er dessuten kjent for sin fantastiske matkultur (spesielt italiensk!), for sin vakre signalrøde hengebro (ofte tullet inn i tåke), og for fengseløya Alcatraz (omgitt av dødelige havstrømmer). Ja, og sin friske vind. Vinterjakken ble i siste sekund med i Nicolais bagasje. Mark Twain forklarer: «Den kaldeste vinteren jeg noensinne har opplevd, var en sommer i San Francisco.»

– Byen byr på veldig spennende kulturforskjeller. Nå er jo USA et stort land, så det er jo forskjeller fra by til by også, men det er interessant at de bare spør oss rett ut hvor vi er fra når vi sitter på bussen, og hvordan det for dem er så naturlig å starte en samtale med fremmede.

Han er glad for at han gikk over dørstokken og satset på en sommerjobb i utlandet.

– Det er noe veldig unikt og annerledes enn livet mitt i Oslo. Noe nytt, sier han fornøyd. Du skal ikke se bort i fra at Nicolai en dag bosetter seg permanent i den kreative bakkebyen på USAs vestkyst.

– Min store drøm er å bo og jobbe i San Francisco; i kjernen av der selskaper skapes.