Bli mer produktiv med disse fire tipsene

Finn måter å bevare roen og fokuset på.

Bli mer produktiv
Med fire enkle tips kan du bli mer produktiv i hverdagen.

Det skal ikke mer til.

Hva skal egentlig til for at man klarer å være produktiv og krysse ut alt på to do-lista i løpet av en dag? Ifølge Hegnar og CNBC Make It handler det om å finne måter å bevare roen og fokuset på.

Her er fire ting du kan gjøre i løpet av en hektisk hverdag for å bli mer produktiv:

1. Sett opp en daglig rutine som inspirerer deg

Den bestselgende forfatteren Tony Robbins har hjulpet mange til å fokusere på karrieren, som tennisstjernen Serena Williams og skuespilleren Hugh Jackman.

En av taktikkene han har brukt, er “priming”. Skal du få de resultatene du fortjener, og vil ha, må du forberede deg selv for det. Du trenger en daglig rutine som setter deg i best mulig tilstand for å oppnå suksess.

Taktikken er todelt. Først bør du bruke ti minutter hver morgen til refleksjon, en prosess som skal hjelpe deg å beholde fokus og motivasjon gjennom hele dagen. De tre første minuttene skal du bruke til å tenke på tre ting du er takknemlig for. De tre neste minuttene skal du bruke til å kjenne roen og tenke på mennesker du bryr deg om.

I de siste tre minuttene skal du se for deg tre ting du ønsker å oppnå. Den siste delen går ut på å sette av tid til å lese en bok, høre på lydbok eller podcast.

2. Ha med deg en bok

Har du tenkt over hvor mange ganger du sjekker telefonen i løpet av en dag? Hadde du brukt den tiden til å lese en bok i stedet, kan du lære noe nytt, bli inspirert eller bare slappe av med en god bok.

Charlie Munger, nestleder i Berkshire Hathaway og investor Warren Buffet sin businesspartner, skylder lesing mye av årsaken til suksessen sin: “I hele mitt liv har jeg ikke møtt en smart person som ikke leser”, sier Munger til David Clark, forfatter av “The Tao of Charlie Munger”.

3. Tren 20 minutter om dagen

En av de beste måtene å føle seg avslappet og fokusert, er å trene. Bare 20 minutter trening, mindre enn du sikkert bruker på å se en episode av favorittserien din, har vist seg å øke kroppens fysiske og mentale helse.

Ifølge en studie med mer enn 2500 personer, viser det seg at personer som trener hardt 150 minutter hver uke, eller rundt 20 minutter hver dag, sover betraktelig bedre enn de som ikke trener.

Blant annet sier billionær Richard Branson at han er dobbelt så produktiv de dagene han trener, og er en ivrig løper og syklist. Derfor prøver han å starte hver dag kl 05:00 på en god måte ved å trene.

4. Sett opp en søvnrutine

Ifølge Dr. Philip Gehrman, assisterende professor ved University of Pennsylvania, kan problemer med å sove skyldes at du ikke har en ordentlig søvnrutine. Han sier videre at folk flest trenger en god time for å falle til ro før de legger seg. Sett derfor opp en rutine for avslapping – både yoga, meditasjon og fargelegging er teknikker anbefalt av eksperter. Du bør unngå aktiviteter som gjør deg mer våken, som å se nyhetene på TV og scrolle på telefonen på sengekanten.