Disse finansbøkene bør du lese

I serien «dette bør du konsumere», går vi fra podcaster og filmer over på bøker. Her er syv bøker om finans du lett sluker etter at børsen har stengt.

Bøker du bør lese om du er i finansbransjen

– Bare to personlige klassiskere? Det blir vanskelig! La meg tenke, sier Mads Johannesen, investeringsøkonom i Nordnet. Ved siden av å få penger til å vokse, er han en boksluker. Det blir fort en bok i uken.

Bøker med status

­Etter en kort kunstpause, kommer det kontant:

– Den første klassikeren du bør lese er «Market Wizards» av Jack D. Schwager. Dette er en bok som tar for seg dybdeintervjuer av store kjente forvaltere og hvordan de tolker markedet. Her får du råd og erfaringer fra noen av de største profilene innenfor finansverdenen, sier Mads og går direkte over på tips nummer to:

– Den andre klassikeren er «The Intelligent Investor» av Benjamin Graham. Denne boken er et klassisk eksempel på at det enkleste ofte er det beste. Graham er en stor forkjemper for at du skal, ved hjelp av enkle prinsipper, kunne finne selskaper som over tid vil skape verdier, både for deg som aksjonær, men også for næringslivet generelt.

Mads Johannesen om boken “Market Wizards” av Jack D. Schwager

Mads forklarer at bøkenes status skyldes forfatternes evne til å ta for seg problemstillinger som alle aktører ­– privatpersoner eller forvaltere – møter i det konkurransepregede finansmarkedet.

– Disse to bøkene har vært med på å forme min investeringsstil. Ved å høre dyktige og kunnskapsrike forvaltere, som har en lang historie i markedet, har det hjulpet meg til å bedre min forståelse for de ulike fasene av et marked. Alt i fra hvordan du skal analysere et selskap, til hva du skal tenke om fremtidsutviklingen, sier han.

– Med relativt enkle prinsipper kan du øke dine sjanser for å finne selskaper som over tid skaper solid meravkastning.

Nye bøker som utmerker seg

Visste du at det amerikanske aksjemarkedet på Wall Street åpnet så tidlig som i 1807? Med den amerikanske drømmen om at alt er mulig, bare du jobber hardt nok, har det skapt et enormt marked for bøker som lover både rikdom og berømmelse.

Noen av dem er bedre enn andre.

Les deg litt klokere med disse bøkene om finans.

– Gjennom boken «Rich Dad Poor Dad» fra 2012 kommer du til å forstå hvordan tankens kraft kan påvirke ditt liv. For de som ønsker økonomisk frihet, er denne boken en suveren måte å starte din læringsprosess med, sier investeringsøkonomen.

Forfatteren bak er den amerikansk-hawaiiske gründeren og investoren Robert T. Kyosaki. Han tar utgangspunkt i sin oppvekst på Hawaii og forteller hvordan du som person må tenke  når du skal håndtere, skape og ivareta dine verdier.

–  Også Stephen A. Schwarzmans  «What It Takes: Lessons in the Pursuit of Excellence», er en leksjon i å maksimere ditt potensial, tipser Mads.

– Den tar deg gjennom tidligere styreleder i verdens største private fond, Blackstone, sine erfaringer. Boken omhandler hvordan man kan bygge, transformere og lede store organisasjoner til stadig utvikling.

Norske bøker for de som er nye i finans?

Etter at finansserien «Exit» gikk av som en eksplosjon på NRK for kort tid tilbake, står mange unge i finans med et spørsmål om hva som egentlig foregår i bransjen. Finnes det bøker som gir et mer korrekt innblikk – eller er det bare fest og moro?

Mads tipser videre:

– Personlig er jeg veldig glad i selvbiografier fra norske finansaktører. Her vil jeg anbefale «Storeulv», som er en uautorisert biografi om John Fredriksen. Den forteller kronologisk om hans liv, hvordan en ung gutt fra Etterstad i Oslo bygde seg opp til å bli en av verdens mest profilerte investorer.

– Og boken «Hvordan tape penger i aksjemarkedet?». Den er skrevet av Richard Paulsen. Han er tidligere aksjemegler og har i tillegg betydelig erfaring med shippingbransjen. Boken er en artig samling av historier og innsikt fra markedet i et praktisk perspektiv. Her får du et innblikk i det som ikke står i lærebøkene, men som mange lærer på den harde måten i markedet.

Her får du et innblikk i det som ikke står i lærebøkene

Investeringsøkonom Mads Johannesen

Men så var det jo og litt gøy med «Exit», en god blanding av virkelighet og fiksjon. Her kommer bokslukerens siste tips:

– Av fiksjonsbøker vil jeg trekke frem Tom Kristiansens «En kule». Den forteller historien om Mads Hammer, en 28 år gammel aksjemegler i selskapet Finanspartner i Oslo. Mads er innstilt på å lykkes i den nye jobben, men finner raskt ut at noe er galt i Finanspartner, jobben hans. Forgjengerne har blitt borte på mystisk vis. Mads trekkes inn i en aksjesvindel med et entreprenørselskap i en «pump and dump»-operasjon hvor alle midler er tillatt. Drømmen om suksess og store bonuser utvikler seg til et mareritt av forfølgelser og drap, tipser investeringsøkonomen.

At vår boktipser, Mads, deler navn med bokens hovedfigur er altså helt tilfeldig. Tror vi. Litt action må man unne seg mellom bøker og børs.

–