– Du risikerer å ødelegge karrieren din

Tar du lett til tårene, er irritabel, glemsk eller sliter med søvnen? Det kan være tegn på at du jobber for mye.

Psykolog og yogalærer Karen Kollien Nygaard
OM Å JOBBE FOR MYE: – Det er veldig, veldig mange som ikke sier fra, men de aller fleste blir tatt godt imot og angrer på at de ikke gjorde det tidligere, forteller psykolog Karen Kollien Nygaard.

– Jeg brenner for hvordan man kan beholde livsbalansen, med en spennende karriere, samtidig som man tar vare på helsen. Det er spennende for helsen med arbeid, men det å ta vare på den er en forutsetning for å lykkes. Det er selvforsterkende styrke.

Karen Kollien Nygaard er organisasjonspsykolog med 20 års erfaring i næringslivet, og jobber med ulike bedrifter i ulike bransjer. Hun jobber med lederutvikling og medarbeiderutvikling, og er opptatt av at man skal lykkes.

Men hva gjør du når for mye jobb blir altfor mye jobb, og til slutt går utover helsen og livsbalansen ikke lenger opprettholdes?

Så mye er for mye jobb

Kanskje har du vært der, kanskje kjenner du noen som har vært der. Du står klar første dag i ny jobb, og er klar for nye utfordringer. I kontrakten din sto det kanskje noe sånt som «noe overtid må påberegnes» eller «i enkelte perioder vil det kunne påløpe seg arbeid som strekker seg utover vanlig arbeidstid». Etter en tid viser det seg at det er mye mer arbeid utover vanlig arbeidstid enn du så for deg i utgangspunktet. Hva skal du gjøre da, for å unngå å bli overarbeidet og i verste fall møte veggen?

– Jeg ville mest av alt snudd på det og tatt grep før du signerer kontrakten, kommer godt inn i jobben og det etter en tid blir en problemstilling. Jeg ville bedt om en avklaring fra sjefen om hva som forventes. Klart der er grenser for hvor mye en sjef kan forvente – det er regulert i arbeidsmiljøloven.

I Norge defineres en normal arbeidsuke som 37,5 timer. Karen synes det er vanskelig å definere på tid hva som er å «jobbe for mye», men at du heller bør se på arbeidsuken din som et budsjett.

– Om du vegrer deg for jobb hver søndag og er mer og mer sliten på mandager, da går det ikke rundt. Det handler om å følge med på overskuddet sitt – spesielt når det gravis tappes. Ligger du som en klut hver helg, og ikke bruker den på noe som gir deg energi, så går det galt.

Karen Kollien Nygaard

• Utdannet psykolog og yogalærer
  • Veileder bedrifter, enkeltpersoner, par og familier
  • Ettertraktet foredragsholder og fagspaltist i flere medier
  • Har gitt ut bøkene «Balanse – verktøy for livet» (2006) og «Fitness Yoga (2004)
Å OPPRETTHOLDE LIVSBALANSEN: Karen Kollien Nygaard brenner for hvordan man kan beholde livsbalansen, med en spennende karriere, samtidig som man tar vare på helsen. Men hva gjør du når det blir altfor mye jobb, som går utover helsen?

Tegn på at du jobber for mye

Et av de viktigste tegnene på at du jobber for mye, er ifølge Karen at du gradvis føler deg mindre og mindre mestrende.

– Viktige parametere er at du ikke føler deg flink, og får en synkende selvfølelse. Andre tegn er at du er irritabel, tar lettere til tårene, blir hissig og sliter med søvnen. Du gjør gradvis flere feil, sliter med å ta beslutninger og utsetter ting. Mange begynner også å glemme og glippe. Det betyr at oppmerksomheten din ikke lenger lagrer informasjon. Det er tungt å tenke, og du vegrer deg for oppgaver.

Evnen til å tenke strategisk og å være en problemløser og kreativ, krever overskudd og plass i hodet.

– Du kan også oppleve fysiske plager, som infeksjoner som ikke går over og en forkjølelse som alltid kommer tilbake. Et annet klassisk tegn på at du jobber for mye, er om du føler deg like sliten etter ferien som da du reiste.

Dette kan for mye jobb føre til

For mye jobb over lengre tid kan i verste fall føre til utbrenthet og en lang sykmelding, som på ingen måte skal ses på som en liten, sliten knekk. Du kan bli sykemeldt i flere måneder, og det tar gjerne ett år eller lenger før du er frisk igjen.

– Det er mange som ender med enda verre og langvarig sykdom. Vi vet heller ikke hvordan genetikken vår er og hvor sårbare vi kan bli før vi blir skikkelig, skikkelig syke. Du risikerer å ødelegge karrieren din.

For å forhindre at du havner hjemme på sofaen med utbrenthet, er det helt vesentlig at du slapper av og dekker basisbehovene dine.

– Skal du oppnå suksess på jobb, er du avhengig av å hvile jevnlig. Sørg for nok mat, nok drikke og ikke minst ikke for mye rusmidler. Det kan virke som om alkohol hjelper deg å roe ned, men det er en veldig kortsiktig strategi.

Slik forteller du sjefen at du jobber for mye

Ifølge Karen er det bedre jo fortere du sier fra til sjefen om hvordan du har det. Da har arbeidsplassen din best mulig tid til å sette andre på prosjekter og legge en plan. Mange venter i håp om at det skal gå over av seg selv, men jo lengre tid det går, jo mer trøbbel setter du både deg selv og arbeidsplassen i.

– Si fra tidlig, og beskriv hvilke symptomer du har. Si at du kjenner på kroppen at du jobber for mye. Det er veldig, veldig mange som ikke sier fra, men de aller fleste blir tatt godt imot og angrer på at de ikke gjorde det tidligere. Du kommer raskere tilbake om du ikke forstrekker deg så langt. Du kan rett ut si at «Jeg synes at dette er vanskelig å snakke med deg om, men jeg er bekymret for helsen min».

– Har du uflaks, har du en arbeidsplass som ikke er human. Om arbeidsgiveren din ikke møter deg empatisk, tenker jeg at da er ikke det et sted du vil bli værende likevel. Da finner du raskt ut at du er på galt sted, sier Karen.

Ser du kollegaer som du selv tenker jobber for mye, kan du avhengig av relasjon si fra til personen selv og ytre bekymring. Det er også empatisk å si fra til de som kan gjøre noe med det på arbeidsplassen.

Flest unge som ikke tør å si fra

Som ung og nyutdannet, og kanskje i din første jobb, er det fort gjort å ikke tørre å si fra selv om du synes at du jobber for mye.

– Det er helt forståelig! Du er uerfaren, og vil veldig gjerne imponere arbeidsgiveren. Du har ikke nødvendigvis så veldig god erfaring med det å ta vare på deg selv enda, og som ung er man ofte ikke like god til å sette grenser. Jeg tror det er en del unge som går på en smell der.

Karen sitt råd er å generelt tørre å spørre om ting, og ikke være redd for å synliggjøre egne behov. Det er ingen leder som vil kunne gjette hva du trenger.

– En del av det å lykkes i et arbeidsliv over lang tid, handler om å være bevisst på og greie å kommunisere til omgivelsene hva du trenger. Å skape en god dialog med lederne dine rundt deg er viktig, og ikke minst at stemmen din kan være en hjelp for lederen din.

Karen mener det er viktig å forstå at det å bli ledet også er å gi informasjon – og ikke bare få. I skoleverket er man vant til at det er lærer og elev-basert, og det er lett å fortsette med dette i arbeidslivet.

– Det fungerer ikke slik der. Du har ikke lenger en kontaktlærer, men en leder som har forventninger til deg. En av de viktigste tingene å forstå er at vi må veilede folkene rundt oss til å veilede oss. Det å være proaktiv og deltakende som arbeidstaker er en av de viktigste for å lykkes selv, og at andre skal lykkes med deg. Det jeg hører mest fra ledere, er at de savner tilbakemeldinger og at folk sier det som det er.

LANG ERFARING: Karen coacher ledere og organisasjoner over hele landet, og har i flere år arbeidet tett med store norske bedrifter. Hun arbeider mye med endringsprosesser, konflikthåndtering, stressmestring, ledertrening og som rådgiver for næringslivet.